donderdag 17 februari 2011

Politie Nederland - Jeroen Jegerings

100 Years of Dutch Graphic Design
Huisstijl van de Politie Nederland.


De huidige huisstijl werd in 1992 ontworpen door Josot Roozenkrans van Studio Dumbar. Kleuren die worden gebruikt zijn blauw (PMS 288) en goudgeel (PMS 872). Het lettertype dat de politie gebruikt is Frutiger.


Dit ontwerp was in 1992 in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Dit was omdat de toenmalige rijks- en gemeentepolitie samengevoegd zouden worden in 1993.


Studio Dumbar heeft ook de opdracht gekregen de huisstijl door te voeren in de politievoertuigen.
BZK-striping is de benaming van de strepen die op elke politie auto te vinden is. Wegens groot succes heeft het ministerie van BZK besloten de striping door te voeren op alle hulpverleningsdiensten in Nederland. Als laatst is in 2007 de striping toegekend voor de Reddingsbrigade.

Zelf gebruik maken van de striping is verboden. Dit om de herkenbaarheid van de echte hulpdiensten de handhaven. Zo is ook in 2006 besloten dat de striping van de dierenambulance moest veranderen.

Naast herkenbaarheid heeft de stiping nog andere voordelen:
- Opvallen. Het is uitgevoerd in een reflecterend materiaal. Alleen de witte en blauwe banen zijn reflecterend. Ook zijn er soms rondjes aangebracht om de contouren van het voertuig aan te geven (vaak bij brandweervoertuigen).
- Richtlijnen aangeven. De striping is alleen aan de voorzijde van het voertuig aangebracht (vanaf de zijkant gezien). Het deel van de striping is het deel waar men langs het voertuig kan, bijv. als het voertuig op de snelweg staat.
- Afzetten. Met geopende deuren kan het voertuig dienen als afzetting. Zo kan er een veilige werkplek worden gecreƫerd die breder is dan het voertuig zelf.



Mijn Mening:
Ik vind het een mooi uitgevonden vormgeving. Simpel maar toch nuttig op zoveel vlakken. Een paar simpele strepen weten een hoop taken te vervullen.
Er is aan veel dingen gedacht die bij de meeste politie's in het buitenland niet hebben. Dus nog best modern na 19 jaar sinds invoering.

1 opmerking:

  1. Goede beschrijving van de functionaliteit van het ontwerp. Misschien interessant om voorbeelden uit het buitenland er naast te zetten? Als dit al 19 jaar het het Nederlandse beeldmerk is, misschien ook een idee om het ontwerp wat er daarvoor was bij te halen, om het verschil aan te tonen?
    Verder kun je misschien nog kijken of je iets kan schrijven over het ontstaan van het ontwerp (hoe zijn ze daartoe gekomen?)

    BeantwoordenVerwijderen