maandag 14 februari 2011

Grafisch museum


Dit Bedrijfsboek 'The finishing touch' is van Gerard Wernars en de fotografie van Carel Balzer.
Het gaat over 100 jaar Twentsche stoombleekerij en is verschenen in 1957.

Het mooie aan dit boek vind ik dat het helemaal niet the finishing touch laat zien in mijn ogen. De stof ligt nog op stapels op elkaar en is nog niet afgewerkt. Ook het zwart/wit vind ik mooi werken in deze foto.
De achterkant van het boek was niet te zien in het museum, maar die vind ik eigenlijk minder mooi, omdat het zo keurig in een rondje ligt. De voorkant heeft veel meer speling wat ik beter bij stof vind passen. Wel vind ik het donker en licht bij de achterkant sterk, er komt een diepte.

De typografie is niet bijzonder, al leek het in het museum alsof ze niet recht liepen maar schuin, dat vond ik wel weer leuk. Al zie ik nu dat dat niet zo is, wat dan weer jammer is...

1 opmerking:

  1. Goede beeldende beschrijving en ook het benoemen van het wie en wat!

    De voor en achterkant van het boek geven ook een bepaald proces weer (verwijzend naar de titel?) en hoewel de achterkant netjes in een rondje licht, steken er draadjes uit. Ook speelsheid? Of rommelig?

    weet je ook iets meer over de inhoud van het boek? Een omslag probeert vaak een referentie naar de inhoud te maken (op een spannende, cryptische, letterlijke, etc. manier)

    misschien is het jammer van de typografie, maar wellicht is het ook zo bedoeld; dat het door de combinatie tekst beeld lijkt alsof het schuin loopt..?!

    BeantwoordenVerwijderen