donderdag 17 februari 2011

   Anton Beeke
.: Sterke, tot de verbeelding sprekende aankondigingen
   van voorstellingen die niet alleen op de peperbussen
   in de stad, maar ook op internationale tentoonstellingen
   lof oogsten.
   De man die ooit als slager begon, een korte periode
   studeerde aan de Kunstnijverheidschool, de huidige
   Rietveld Academie, vond al jong zijn eigen stijl en
   maakte daar naam mee.

 


 


.: "Wie Anthon Beeke zegt, die zegt... ja, wát eigenlijk?
   Een poster moet een voorbijganger die met twee volle  
   boodschappen op weg is naar een sissende bus,
   in een fractie van een seconde raken, naar binnen trekken
   of bespringen als een kale dwerg.
   En dat doen de posters van Anthon Beeke.
   En ze blijven ‘plakken’ je kent er altijd meer dan je
   denkt."


.: Deze man heeft mijn aandacht gekregen in het museum,
   er zit zoveel meer achter zijn werk en dat vind ik
   interessant.
  


3 opmerkingen:

  1. Ik zou graag nog wat meer van jouw mening willen lezen! Wat is het in zijn werk wat je zo interessant vindt? Kun je iets meer vertellen over de concepten en hoe de beelden zijn opgebouwd (en hoe deze dus de toeschouwer vangen).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anthon Beeke | Grafic Disign museum Breda

    Toen ik zijn eerste beelden zag dacht ik gatver, vond het geen prettige beelden om naar te kijken. Toch werd ik gedwongen om er langer naar te kijken. In eerste instantie was ik dus in schock, maar tegelijkertijd ook te nieuwsgierig. Dit doordat het toch ook een fraai beeld is om naar te kijken, als je er langer naar kijkt. Het heeft een spannende uitsnede, goede compositie, lichtgebruik is goed, de tekst blijft boeiend in informatief, ondanks dat het een ‘smerig’ beeld is. Dingen waar dus bewust over na is gedacht en waarbij het smerige beeld niet per se smerig hoeft te zijn, maar ook zijn schoonheid heeft door de vormgeving van het beeld. De boodschap van deze beelden is dan ook om de toeschouwer in eerste instantie te schockeren, waardoor deze met 2 volle boodschappen tassen dit beeld niet voorbij loopt, maar stil gaat staan en er beter naar zal kijken. Waardoor ook de informatie gelezen zal worden en er ook volop over de beelden gesproken zal worden. Daarom heeft Anthon Beeke mij erg geboeid in het Grafic Disign museum in Breda. Zijn beelden die op het eerste gezicht smerig zijn, maar ook de schoonheid kennen en ook belangrijk, meer zijn dan alleen een beeld.

    BeantwoordenVerwijderen